Friday 1 July 2011

YB George Lagong (BEBAS) MASUK BARISAN NATIONAL????


                                                   Yb George Lagong

Pada PRN10 lepas George Lagong calon bebas menentang calon BN-PRS. Stanley Nyitar di N54 Pelagus. Sudah tentu PRS akan membantah kemasukan beliau ke dalam BN.

Pada PRN 2006 Jonical Rayong calon SNAP menewaskan calon dari Parti BN-SUPP di N28 Engkilili., kamudian Rayong keluar dari SNAP dan menjadi BEBAS. Beliau masuk BN kerana diterima oleh Parti BN-SUPP itu sendiri. Iaitu parti yang ditentang beliau. Dan tidak ada bantahan dari komponen BN-PBB,PRS,SPDP.

Pada PRN 2006 juga. Gabriel Adit Demong calon bebas menang menentang calon BN-PRS di N43 Ngemah. Adit cuba masuk BN melalui Parti SPDP, tetapi dibantah PRS, oleh itu Adit tidak diterima menjadi calon BN. Pada PRN10 yang lepas Adit bertanding atas ticket Parti Cinta Malaysia(PCM) dan tewas ditangan calon BN-PRS, Alexander Vincent.

HUBUNGAN BAIK TIDAK MENANDAKAN GEORGE AKAN DITERIMA MASUK BN .. KATA PRESIDEN PRS TAN SRI DR JAMES JEMUT MASING menerusi akhbar Utusan Borneo seperti dibawah :

                                           Tan Sri Dr James Jemut Masing


KUCHING: Hubungan baik George Lagong dengan Ba­risan Nasional (BN) tidak semestinya menandakan be­liau akan diterima masuk ke dalam BN.

Presiden PRS Tan Sri James Masing berkata, kemesraan George dengan BN dan per soalan untuk menyertai parti komponen BN adalah dua perkara berbeza.

“Bagi BN kami akan bermesra dengan mana-mana ahli daripada pihak lain yang ingin bekerjasama dengan kami.

“Namun anda perlu ingat, bahawa mesra dengan BN dan menyertai parti BN adalah dua isu yang berbeza… ia sesuatu yang lebih rumit,” katanya ketika ditemui pem berita selepas menghadiri Ma jlis Penyampaian Anugerah Sijil Platinum ACCA kepada Kolej Sunway Kuching di sini, semalam.

Tambahan kata Menteri Kemajuan Tanah itu, BN mempunyai peraturan tersendiri untuk diikuti bagi memastikan ia terus kuat dan tidak boleh dilanggar sesuka hati.

Beliau memberi contoh, bekas ADUN Telang Usan Kebing Wan yang telah keluar dari BN pada suatu ketika dahulu dan memohon untuk menyertai semula PBB tetapi sehingga kini tidak diterima.

“Selepas anda menentang BN dan kemudian mahu menyertai BN semula bukan sesuatu yang mudah.

“Ia bukan persoalan sama ada kami menerima atau tidak tetapi ia tentang per aturan yang kami gunakan,” tegasnya.

Peraturan itu, kata beliau, harus dikekalkan kerana jika tidak BN tidak akan kukuh hanya kerana ia telah dilang­gar sesuka hati.

Diminta mengulas penyer taan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Engkilili Dr Johnical Rayong Ngipa yang pada mulanya Bebas dan kini menyertai SUPP, Masing berkata, Rayong diterima kerana tidak ada bantahan daripada mana-mana parti kompenan BN.

“Beliau diterima 100 pera tus oleh semua parti kompo­nen. Tetapi kalau ada parti yang membantah maka tidak dapat diterima dan itulah peraturan kami,” katanya sambil menambah jika tidak ia akan membuka pintu bagi mereka yang berhasrat mahu menjatuhkan BN pada pilihan raya akan datang.

“Satu perkara yang ingin saya tekankan adalah keahlian dan kemesraan adalah dua isu berbeza,” kata Masing.

Kehadiran George pada majlis makan malam Ke lab Penyokong BN Negeri yang dihadiri Ketua Menteri malam Rabu lepas turut dipersoalkan.

Pada pilihan raya negeri April lepas, bekas ADUN Pelagus Larry Sng tidak dicalonkan semula memper­tahankan kerusi itu selepas digugurkan daripada PRS.

Sementara itu, pada pilihan raya lepas George (Bebas) berjaya menewaskan Stanley Nyitar (PRS) dan Edward Sumbang Asun (PKR) dengan majoriti undi 2,837.

George berjaya memper olehi 5,740 undi sementara Edward memperolehi 1,171 dan Stanley 2,903.





No comments:

Post a Comment