Saturday 2 July 2011

LARRY Sng SERTAI KABINET!.. APAKAH AGENDA DISEBALIKnya???



Kenyataan yang dikeluarkan oleh Utusan Borneo yang mengatakan bahawa Larry Sng akan menyertai semula Kabinet Negeri dalam Jabatan Ketua Menteri hanya akan menimbulkan tanda tanya dan ada agenda yang tersirat disebalik perlantikan tersebut. Sesuatu yang tidak masuk akal sekiranya Ketua menteri Pehin Sri Taib Mahmud melantik seseorang yang bukan ADUN untuk dilantik menjadi wakil dalam Jabatan Ketua Menteri ataupun dalam cabinet Negeri. Ini kerana tidak pernah berlaku dalam sejarah Politik Sarawak seseorang yang tidak dipilih oleh rakyat dalam sistem Demokrasi menjadi wakil rakyat di dalam DUN Sarawak. Kalau di Kerajaan Pusat memang boleh melantik seseorang dari Parti Politik menjadi Senator...

APA KAH KEISTIMEWAAN LARRY SNG????  PERLANTIKAN LARRY SNG HANYA MEMBAZIR PUBLIC FUND!!!

Kalau setakat Larry menunjukkan prestasi yang baik sebelum ini, itu bukan alasan yang manusabah untuk melantik beliau ke Jabatan Ketua Menteri, kerana masih ramai lagi Ahli Dewan Undangan Negeri dari Barisan National yang di pilih rakyat lebih layak untuk dilantik ke Jabatan Ketua Menteri untuk memikul tanggungjabwab dalam hal ehwal belia. Kalau Pehin Sri Taib hendakkan yang muda, Barisan National ada YB dari komponen parti BN seperti YB Dennis Ngau, YB Snowdan Lawan, YB Ripin Lamat, YB Ricky@Mhd Razi Sitam dan ramai lagi YB dari Barisan National yang mempunyai pelajaran serta berpendidikan. Pada pandangan saya mereka ini jauh lebih layak daripada Larry Sng untuk memegang jawatan dalam Jabatan Ketua Menteri.. Tiada sebab kenapa perlunya Larry dilantik semula ke Jabatan Ketua Menteri???. Lupakan Larry!!!

Sebenarnya Larry Sng tidak setia kepada Barisan National. Semasa Pilihanraya Negeri yang lepas, ayah kandung Larry Sng iaitu Dato Sng (bekas ADUN N54 Pelagus) telah dengan terang-terang menaja calon Bebas iaitu YB George Lagong untuk menentang Calon BN-PRS En Stanley Nyitar di DUN N54 Pelagus dengan keputusan calon Bebas George Lagong yang ditaja Dato Sng menang. 


 
Selepas di bedah siasat, kekalahan calon BN di N54 Pelagus ditangan Calon Bebas tajaan Dato Sng yang merupakan ayah kepada Larry Sng, ialah berpunca daripada kegiatan membeli undi oleh Dato Sng. Dato Sng memang popular dengan kegiatan membeli undi (money politic ) semasa pilihanraya. Kes membeli undi di N54 Pelagus oleh Calon Bebas dan Dato Sng (Ayah Larry) telah difailkan di mahkamah dan akan didengar di Mahkamah pada 15 July 2011 ini. 

   Pengelibatan Jalong di hari penamaan calon telah membuktikan Dato Sng & Larry Sng menanja Calon Bebas

Kali pertama kes membeli undi (money politic) oleh Dato Sng yang diheret ka mahkamah ialah pada tahun 1996 dimana calon BN-PBDS ketika itu Mong Dagang telah menewaskan calon BEBAS, En Donald Lawan. Master mind dalam membeli undi ketika itu yang membawa kepada pilihan raya kecil semula ialah Dato Sng. Ketika itu Dato Sng merupakan ahli dan wakil rakyat dari BN-PBDS. 

Pada pandangan saya dan apa yang saya hendak sampaikan disini ialah sekiranya Perlantikan semula Larry Sng ke kabinet Negeri dalam Jabatan Ketua Menteri menjadi kenyataan .! akibatnya ialah sokongan kaum dayak terhadap BN akan semakin terhakis :-

‘ Ini adalah kerana ahli-ahli dalam dayak base parti serta Pemimpin-pemimpin kaum Dayak termasuk Presiden PRS Tan Sri Dr James Jemut Masing dan ahli-ahli PRS memang tidak suka kalau Larry Sng dilantik semula atau ada pengelibatan dalam kabinet Negeri Sarawak. Sejarah telah menunjukkan dan membuktikan Dato Sng family yang menjadi punca perpecahan PBDS dan hampir-hampir menenggelamkan PRS.

Selepas ketiadaan Sng family dan kroni-kroninya dalam Dayak Base party seperti Parti Rakyat Sarawak (PRS), barulah dapat dilihat dan dirasai kaum dayak mula bersatu semula dalam PRS. Ini dapat dibuktikan apabila PRS telah menang 8 daripada 9 kerusi DUN ( Majoriti Dayak ) yang dipertandingkan pada PRN 10 yang lepas, walaupun mendapat tentangan yang hebat daripada Pakatan Rakyat yang diketuai PKR. Satu kerusi tewas ditangan calon Bebas yang ditaja oleh Dato Sng. 

KETUA MENTERI PEHIN SRI TAIB MAHMUD HARUS MEMILIH DAN MELAKUKAN TINDAKAN YANG BIJAK DALAM PEKARA INI. KERANA SEKIRANYA PEHIN SRI MELANTIK SEMULA LARRY SNG KE JABATAN KETUA MENTERI, INI BOLEH MENIMBULKAN KESANGSIAN DIKALANGAN KAUM DAYAK,.. PEHIN SRI TAIB AKAN DILEBELKAN SEBAGAI PUNCA PERPECAHAN KAUM DAYAK DALAM POLITIK . Ini kerana ada dikalangan kaum dayak yang akan beralih kepada parti pembangkang seperti PKR kerana tidak puas hati dengan pemimpin-pemimpin mereka sendiri dan menganggap pemimpin-pemimpin kaum dayak dalam Barisan National lemah dan hanya mengikut telunjuk Pehin Sri Taib Mahmud.








No comments:

Post a Comment